13 Tipov pre produktívny home-office

Ako pracovať počas home-office produktívne?

Ako byt produktívnym počas home-officu

V dnešnej dobe vzniká čoraz viac virtuálnych tímov, ktoré pracujú z domu, čím môžu nielen flexibilnejšie pracovať, ale zároveň aj predchádzať šíreniu nákazy Covid-19. Viaceré štúdie dokázali, že až 65% opýtaných pracujúcich zamestnancov skutočne pracuje produktívnejšie na diaľku ako v klasickej kancelárii. Psychológovia uvádzajú, že príčinou je najmä menej rušivých vplyvov, menej stresu pri dochádzaní do práce, celkovo menší hluk, viac osobného priestoru a – čo je veľmi dôležité – pohodlnejšie oblečenie a viac času na športové aktivity.

Home office - Produktivita
Ako na produktívny home office | Zdroj: www.pixabay.com

Existuje viacero stratégií, vďaka ktorým môžete byť produktívni pri práci z domu aj vy. Naši odborníci preto pre vás pripravili zopár tipov, ktoré vám pomôžu vybrať si ideálne miesto, potrebné vybavenie a efektívny postup počas práce na diaľku.

Prvým krokom je vybudovať si pohodlnú „domácu kanceláriu“. Keďže za svojím stolom aj počítačom budete tráviť dlhé hodiny, správne a pohodlné vybavenie môže mať vplyv na zvýšenie vašej produktivity ako aj pohodlia.

 

Vybavenie kancelárie

1. Investujte do pohodlného kresla alebo do stojacieho stola

Pohodlná stolička je srdcom produktívnej domácej kancelárie. Strávite na nej takmer polovicu dňa. Ak investujete do kvalitného kresla, váš pracovný život sa výrazne zmení. Ceny najjednoduchých stoličiek sa pohybujú od 50,-€ až po špičkové stoličky v hodnote minimálne 1 000,-€. Nezabudnite na to, že správna stolička musí mať ideálnu oporu chrbta, stehien aj rúk.

Počet výskumov, ktoré dokazujú, že dlhodobé sedenie škodí zdraviu, stále rastie, Preto by ste mohli vyskúšať aj stojan na státie. Je to vysoký stôl, kde pracujete v stoji. Väčšina z týchto stolov je výškovo nastaviteľná. Niektoré drahšie verzie sa dajú dokonca prestavať na sediace stoly. Stojací stôl nezmení vaše zdravie ako čarovný prútik, no určite zlepší vašu produktivitu aj zdravú výkonnosť vášho srdca. Môžete vyskúšať aj nadstavec na stôl v stoji. Tieto predlžovače stola tiež umožňujú výškovú nastaviteľnosť a sú často lacnejšie.

 

2. Použite druhý monitor

Druhý monitor je superpoháňačom produktivity. Dodatočná obrazovka uľahčuje viacero úloh – programovanie, navrhovanie, písanie aj brainstorming. Zároveň umožňuje prístup k viacerým úlohám.

Ak nemáte radi žonglovanie s oknami, môžete si kúpite rovnaký model ako je váš súčasný počítač, čím budete mať zaručenú rovnakú veľkosť obrazovky aj rovnaké ovládanie.

 

3. Dodržiavajte ergonomické pravidlá

Dodržiavaním ergonomických pravidiel minimalizujete poškodenie svojho tela, ktoré spôsobuje dlhé hodiny. Nastavte si domáci pracovný priestor tak, aby bol váš chrbát aj krk rovné a ruky rovnobežne s podlahou. Snažte sa nehrbiť alebo držať ruky v 90° uhle.

 

4. Zadovážte si zeleň!

Home-office a izbové rastliny
Home-office a energia prostredníctvom izbových rastlín | Zdroj: www.pexels.com

Zopár izbových rastlín dodá vášmu kancelárskemu priestoru nielen trocha farby, ale zvýši aj pocit šťastia a zníži stres. Nemusíte si kupovať veľké izbové kvetiny, stačí malá izbová rastlina, ktorá sa bude ľahko udržiavať a pomôže vám zlepšiť kvalitu vášho ovzdušia. Obľúbené sú draceny, fikusy aj bostonské kapradiny, ktoré kvalitne filtrujú vzduch v miestnosti.

 

5. Zabezpečte si vysokorýchlostný internet

Ak máte veľmi pomalé pripojenie na internet, je veľmi ľahké nechať sa rozptýliť, pretože pomalé alebo prerušované internetové pripojenie neustále narúša váš pracovný tok. Pre lepšiu silu signálu WiFi umiestnite smerovač vysoko nad zem a ak je to možné aj do stredu domu. Z jeho okolia odstráňte akýkoľvek neporiadok, či zariadenia alebo prístroje, ktoré by mohli spôsobiť prerušenie signálu (mikrovlnky alebo domáce telefónne prístroje). Ak je signál aj napriek tomu slabý, zvážte zmenu rýchlosti alebo typu pripojenia u vášho internetového poskytovateľa.

 

6. Vytvorte si svoj pracovný priestor podľa svojich potrieb

Pri výbere miesta pre domácu kanceláriu premýšľajte, ako ho budete využívať. Budete mať videokonferenčné hovory? Prídu za vami klienti? Potrebujete držať svoje deti alebo domácich miláčikov mimo svojho pracovného priestoru? Netreba zároveň zabúdať ani na správnu reguláciu teploty a čerstvý vzduch. Pri práci v nevetranej miestnosti je veľmi ťažké sústrediť sa, preto dbajte na to, aby bol váš pracovný priestor dobre vetraný.

Svetová zdravotnícka organizácia odporúča udržiavať vnútornú vlhkosť medzi 30 a 50% a v prípade zdravých dospelých, ktorí sú primerane oblečení teplotu 18°C. Ľudia s dýchacími problémami alebo alergiami by nemali mať teplotu nižšiu ako 16 ° C a chorí, zdravotne postihnutí, veľmi starí alebo veľmi mladí ľudia by mali mať minimálnu teplotu 20 ° C.

 

7. Zadovážte si prirodzené svetlo

Nevyhnutnou podmienkou pohodlia vašej domácej kancelárie je dostatok prirodzeného svetla. Prečo prirodzené svetlo? Nedávna štúdia zistila, že dospelí, ktorí majú dostatok prirodzeného svetla, spia lepšie aj dlhšie o 46 minút ako tí, ktorým prirodzené svetlo chýba. Štúdia zameraná na prieskum produktivity zistila, že až 40% pracovísk s prirodzeným svetlom má vyššiu produktivitu o 3 až 40%. Okrem toho, počas práce v prostredí s prirodzeným svetlom sa budete jednoznačne cítiť lepšie. Pamätajte preto na to, aby ste svoj stôl a stoličku umiestnili do dobre osvetlenej miestnosti.

 

8. Vytvorte si priestor na brainstorming

Home-office a brainstorming
Home-office a priestor na brainstorming | www.pexels.com

Vaše tvorivé nápady často prídu od stola. Kúsok priestoru vo vašej kancelárii na brainstorming je úžasný spôsob, ako na tie najlepšie nápady nezabudnúť. To, ako si tento priestor vytvoríte, je na vás. Niektorí uprednostňujú relaxačný gauč, iní tabuľu s fixkami a magnetkami. Prinajmenšom sa snažte vytvoriť si priestor na uchovávanie nápadov, napríklad nástenku, perá, zvýrazňovače, zápisníky, či nálepky.

 

9. Dekorujte podľa vlastného vkusu

Ideálom home-officu je vytvorenie výzdoby podľa svojho vlastného vkusu. Ak dáte svojej dekorácii kúsok vašej jedinečnosti a kúsok tepla, budete sa vo svojej domácej kancelárii cítiť nielen príjemne, ale zvýši sa aj vaša produktivita. Môžete dekorovať napríklad aj umeleckými dielami. Pri výbere farieb postupujte podľa farebnej psychológie a vyberte farbu, ktorá dodáva človeku energiu, ako sú najmä odtiene žltej, oranžovej a červenej. Vyvarujte sa tmavých, matných farieb – tie pôsobia na človeka menej energicky.

 

10. Nezabudnite na pravidelné upratovanie

Práca v domácej kancelárii alebo tzv. home-office prináša viacero povinností: vybavovanie, úradné hodiny, úlohy a videohovory, zosúladenie pracovného a rodinného času. Na čistenie ľahko zabudnete, najmä ak ste zvyknutí na to, že tety upratovačky upratovali doteraz  všetky vaše kancelárske priestory za vás. Dôležitá je pravidelnosť, t.j. bežné upratovanie priestoru po skončení každodennej práce a priebežné čistenie všetkých povrchov. Nezabudnite použiť špeciálne roztoky na monitory, ako napríklad obrúsky, spreje či dezinfekčné prostriedky.

 

11. Ako sa vyrovnať s rozptýlením

Jednou z najväčších výziev práce z domu je dodržiavanie sústredenia sa. Ak na Vás nikto nepozerá, je veľmi jednoduché ísť si oddýchnuť. Preto je potrebné oddeliť pracovnú a domácu oblasť.

Mozog má tendenciu spájať určité priestory s určitými úlohami. Spomeňte si napríklad na to, ako sa automaticky cítite pri cvičení, keď si v posilňovni, alebo ako sa cítite uvoľnene a pohodlne, ak cvičíte vo svojej obývacej izbe.

Preto je dôležité, aby ste oddelili svoj pracovný a obytný priestor. Vaša kancelária by mala byť v miestnosti čo najďalej od miesta, kde spíte. To pomôže vášmu mozgu spojiť kancelársky priestor s prácou a produktivitou.

 

12. Dohodnite sa s rodinnými príslušníkmi

Ak členovia rodiny nie sú zvyknutí, že pracujete z domu, požiadajte ich, aby vás nerušili. Na svoje dvere môžete zavesiť nejaký piktogram, ktorý dá vašej rodine vedieť počas nejakej dôležitej úlohy alebo videohovoru. Vyhýbajte sa práci v obývacej izbe a spoločných priestoroch, aby ste minimalizovali rušivé vplyvy.

Ak váš manžel alebo partner tiež pracuje z domu, striedajte si s ním starostlivosť o deti, starších členov rodiny a domácich miláčikov.

 

13. Dodržiavajte pracovný čas a čas na psychohygienu

Aj keď vám práca z domu umožňuje pracovať kedykoľvek a kedykoľvek chcete, ak chcete maximalizovať produktivitu, musíte dodržiavať pravidelnú pracovnú dobu. To znamená, že ak začínate o 8:00 hod., nech je to presne o 8:00 hod. a nie skôr alebo oveľa neskôr. Podobne nech je to aj s koncom pracovnej doby. Prehnane strávený čas pri počítači vašej tvorivosti naozaj nepridá. Ak máte pocit, že už bolo práca naozaj dosť, choďte sa prevetrať. Skúste ľahký jogging, jazdu na bicykli alebo si len tak vezmite kolobežku.

Práca každý deň v presne stanovenom čase nielenže pomáha dodržiavať váš denný režim a zlepšovať produktivitu, ale prináša rovnováhu aj medzi pracovným a súkromným životom. najlepšie sledovať čas v domácej kancelárii.

Pre začiatok je niekedy dobrým pomocníkom stiahnuť si online časovače alebo používať budíky na mobilných telefónoch. Nech už si zvolíte akýkoľvek spôsob, mal by vám pomôcť sústrediť sa a potom odpočívať v pravidelných intervaloch .V dnešnej dobe vie byť aj práca pri počítači veľmi stresujúca. A práve možnosť vypnúť po pracovnej dobe vám pomôže zrelaxovať. Môžete sa venovať svojej rodine, nejakému koníčku alebo si občas dopriať aj predĺžený víkend v prírode.

 

BONUS: Špeciálne aplikácie na produktivitu

Budovanie priestoru domácej kancelárie si vyžaduje nielen vybavenie a pomôcky, ale aj stiahnuť si či investovať do niektorých aplikácií. Prinášame vám zopár aplikácií, ktoré vám s vašou produktivitou pomôžu:

  • TomatoTimer pre správu času Denne na kontrolu upozornení telefónu
  • Zapier – pomáha s automatizáciou opakujúcich sa úloh
  • Trello – efektívny organizátor úloh a projektov
  • Eye Care 20 20 20 – aplikácia Google Play, ktorá vám pomôže pri práci na počítači starať sa o svoje oči
  • StretchClock – pomôže vám urobiť si v práci prestávku.

Výber správnych dekorácií, kancelárskeho kresla, osvetlenia a údržba čistého kancelárskeho prostredia vám pomôžu vo vašej produktivite urobiť zázraky. A ak k tomu pridáte ideálny pomer striedania pracovného času a relaxu, ulahodíte aj vašej duši.