Aký bude cestovný ruch na Slovensku?

Aktuálne trendy v cestovnom ruchu

Cestovný ruch na Slovensku

Túžba cestujúcich zažiť nové skúsenosti, digitalizácia spoločnosti, rýchle globálne technologické pokroky, ale aj zmeny v cestovných zvyklostiachvládne opatrenia jednotlivých krajín, ktoré priniesla pandémia spojená s vypuknutím koronavírusu Covid-19 prispeli k tomu, že odvetvie cestovného ruchu sa neustále mení a transformuje. A menia sa teda aj aktuálne trendy v cestovnom ruchu!

Podľa údajov Svetovej organizácie pre cestovný ruch, ktorá zverejnila, že v roku 2018 bol zaznamenaný najvyšší medzinárodný prírastok turistov, dnes sektor cestovného ruchu nepochybne čelí veľkým výzvam a nepríjemným transformáciám práve kvôli pandémii, ktorú spôsobil vírus Covid-19.  V cestovnom ruchu sa začali objavovať trendy od zážitkového a transformačného cestovania až po digitalizáciu a „bleisure“ či zážitkové alebo sólo cestovanie, ktoré sa snažia túto krízu potlačiť.

Naši odborníci pre vás v tomto článku pripravili top trendy v cestovnom ruchu, ktoré dokážu pomôcť podnikom udržať si svoje miesto na vrchole svojej hry a vďaka tejto kríze ešte viac napredovať aj po jej skončení.

1. Business + Leisure Travel =“Bleisure“ cestovanie

Bleisure travel je novodobým fenoménom v cestovnom ruchu s rastúcim trendom, kedy ľudia cestujúci za prácou alebo cestujúci služobne zostávajú nejaký čas ešte vo svojom cieľovom mieste.

Štúdia z roku 2018 odhalila, že 60% amerických pracovných ciest obsahovalo prvky voľného času, čo predstavuje nárast zo 43% v roku 2016.

Cestovanie za prácou a zároveň aj relaxom je možné vopred si naplánovať, ale často krát takáto forma cestovania vzniká ako dodatočný nápad.  Po skončení stretnutí, seminárov, odborných konferencií a iných pracovných stretnutí sa obchodní cestujúci často spoločne rozhodnú predĺžiť si pobyt a preskúmať svoj cieľ cesty.

 

2. Prechod z medzinárodného cestovného ruchu na miestny

Viaceré cestovné a vládne obmedzenia ako aj strach mnohých ľudí vycestovať do zahraničia prispeli k tomu, že sa viaceré ubytovacie zariadenia aj cestovné kancelárie začali sústrediť na miestnych zákazníkov, a nie na medzinárodných. To neznamená, že sa medzinárodný cestovný ruch stratil, ale nové fenomény prinášajú potrebu zmeny základných marketingových stratégií hotelov aj iných ubytovacích zariadení.

Ide napríklad o podporu zariadení, ktoré dokážu osloviť miestny trh, ako napríklad slovenská reštaurácia, posilňovňa, Wi-Fi pripojenie na internet a dokonca aj skutočnosť, že hotelové izby sú ideálne na prácu na diaľku, tzv. home-office.

Je vysoké pravdepodobné, že aj letecké spoločnosti a spoločnosti spravujúce cestovný ruch budú musieť začať uprednostňovať domácich turistov, pretože miestni zákazníci s oveľa nižšou pravdepodobnosťou rušia svoje objednávky, pretože sa riadia iba miestnymi obmedzeniami a po dovolenke strávenej doma nemusia podstúpiť niekoľkodňovú karanténu.

 

Digitalizácia, virtuálna realita a umelá inteligencia

Časy, kedy si každá rezervácia zájazdu vyžadovala, aby klienti telefonovali, hovorili priamo s poskytovateľom služieb alebo chodili osobne do cestovnej kancelárie, sú už preč.

Digitalizácia viedla k neuveriteľnému nárastu online rezervácií. Toto nielenže zlacnilo reklamné aktivity cestovných kancelárií, ale aj zákazníci čoraz viac uprednostňujú pohodlie, ktoré im digitalizácia ponúka.

Ďalším dôležitým aspektom digitalizácie sú mobilné rezervácie. Prevádzkovatelia hlásia, že 2 z 5 online rezervácií sa uskutočňujú na mobilných zariadeniach. Zákazníci, ktorí nakupujú prostredníctvom smartfónov, sú pre vaše podnikanie cennejší aj z nasledujúcich dôvodov:

Prostredníctvom online prehliadok virtuálnej reality môžu zákazníci zažiť interiéry hotelov, interiéry reštaurácií, vonkajšie turistické atrakcie a ďalšie, a to všetko z domu. Väčšina moderných prehliadok virtuálnej reality je založená na webe, čo znamená, že si ich môžete pozrieť prostredníctvom ľubovoľného bežného webového prehliadača. Kvalita virtuálnej prehliadky

Podobne aj rast bezkontaktných platieb zaznamenal v poslednom období vysoký nárast.

Umelá inteligencia pomáha prispôsobiť zážitok z hľadania a rezervácie zájazdov a výletov. Umelá inteligencia sa využíva čoraz častejšie v rámci inteligentných hotelových izieb, identifikácie pravdepodobných potrieb hostí a prispôsobovania prostredia a služieb tak, aby vyhovovali potrebám a preferenciám hostí. Aplikácie umelej inteligencie nájdete už takmer všade, od zákazníckych služieb až po bezpečnosť. Ide napríklad o vykurovacie a chladiace systémy, zábavné systémy a ďalšie predmety, ktoré sa často nachádzajú v hotelových izbách, čo prispieva k vzniku „inteligentných“ hotelových izieb. Hosť si zároveň môže efektívne rezervovať hotelové aktivity, ako napríklad sedenie v hotelových kúpeľoch, plávanie v bazéne, tréning v telocvični, a pod. alebo požadovať také služby, ako je izbová služba alebo posteľná bielizeň navyše. Budúce trendy cestovného ruchu v oblasti umelej inteligencie sa budú rozvíjať najmä v oblastiach vozidiel s vlastným pohonom a virtuálnych sprievodcov pre cestovný ruch.

 

Personalizácia

Určite poznáte reklamy, ktoré sa objavujú na sociálnych sieťach a ďalších webových stránkach, reklamy súvisiace s vecami, ktoré ste si prezerali alebo ktoré ste nedávno kúpili online. Toto je jeden z príkladov personalizácie. Personalizácia sa v dnešnej dobe vzťahuj aj na všetky aspekty turistických zážitkov v cestovnom ruchu.

Dnešní spotrebitelia očakávajú zážitky, ktoré presne alebo takmer presne zodpovedajú ich osobným preferenciám, od destinácií po ubytovanie až po typy aktivít, ktorým sa budú venovať. Čím viac sa dá skúsenosť prispôsobiť želaniam a očakávaniam klienta, tým je pravdepodobnejšie, že sa vrátia a znova využijú tú istú službu.

Podľa Think with Google je 57% cestovateľov presvedčených, že prioritou spoločností fungujúcich v cestovnom ruchu by mala byť ponuka služieb orientovaných na zákazníka. Začína sa to hneď od chvíle, keď vidia váš inzerát na sociálnych sieťach alebo vašom webe. Správy by mali rezonovať s tým, čo klient uprednostňuje. Návrhy na cesty a zájazdy možno ponúknuť napríklad podľa toho, čo zákazník prehliadal na internete. Toto je možné nastaviť pomocou špecializovaných marketingových nástrojov a reklamných platforiem, ako sú Google a Facebook. Máte lepšiu pozíciu, keď to zohľadníte v stratégii digitálneho marketingu vašej spoločnosti.

Ako začať? Oslovte svojich zákazníkov a hovorte s nimi, aby ste sa dozvedeli o ich preferenciách, vlastnostiach, správaní a individuálnych potrebách. Návrhy na cesty a zájazdy môžu spoločnosti pôsobiace v cestovnom ruchu ponúkať napríklad podľa toho, čo zákazník prehliadal na internete. Toto je možné nastaviť pomocou špecializovaných marketingových nástrojov a reklamných platforiem, ako sú Google a Facebook. Presadzovanie fenoménu personalizácie v oblasti cestovného ruchu môže znamenať rozdiel, vďaka ktorému sa spoločnosti pôsobiace v cestovnom ruchu odlíšia od konkurencie a rýchlejšie získajú zisk.

 

Trvalo udržateľný cestovný ruch

Z prieskumu spoločnosti Booking.com vyplýva, že 72% turistov je presvedčených, že ľudia musia konať už teraz a musia sa rozhodnúť pre udržateľné cestovanie, aby zachránili planétu a uchovali ju pre ďalšie generácie.

Viacero cestujúcich si už takéto zmýšľanie prisvojila, a preto sa pri cestovaní rozhodujú s ohľadom na životné prostredie. Kompenzácia uhlíka je každým dňom populárnejšia, najmä preto, že cestujúci chcú pomôcť zmierniť dopady klimatickej krízy.

Spoločnosti pôsobiace v cestovnom ruchu môžu túto misiu podporiť napríklad tým, že skončia s jednorazovými plastmi alebo sa rozhodnúť používať iba solárne zdroje na všetky svoje energetické potreby.

Udržateľnosť sa však netýka iba životného prostredia. Ide tiež o pozitívny vplyv na kultúry, ekonomiky a ľudí v cieľových miestach, ktoré klienti navštevujú.

 

Transformačné cestovanie

Toto je nový trend v cestovnom ruchu, ktorý si rýchlo získava popularitu. Transformačné cestovanie nie je len cestovanie za oddychom, ale jeho cieľom je zároveň zmeniť životy druhých ako aj seba samého. Príkladom sú napríklad dobrovoľnícke pobyty, kde si tento trend získal obľubu. Cestovatelia dovolenkujú a zároveň si vyhradia čas na dobrovoľníctvo vo svojich turistických cieľoch.

Klienti sa môžu rozhodnúť pre wellness dovolenku, na ktorej sa zapoja do kurzu jogy, budú relaxovať v prírode alebo navštívia učňovské kurzy, aby sa naučili novým zručnosti.

Jedným z hlavných cieľov transformačného cestovania je zapojiť sa do niečoho, čo je významné a dodáva cieľ cesty. Možno to vidieť na rastúcom dopyte po účasti na kultúrnych výmenách za účelom získania nových zručností, dobrovoľníckych cestách či medzinárodných pracovných stážach. Na základe tohto trendu sa môžu cestovné kancelárie zamerať na ponúkanie jedinečných a účelných aktivít spolu s ich obvyklými produktmi a službami.

Zážitkový cestovný ruch

Zážitkový cestovný ruch
Zážitkový cestovný ruch | Zdroj: www.pexels.com

Zážitkový cestovný ruch spočíva v získaní skúseností raz za život alebo v získaní citového spojenia s kultúrami a prírodou. Keď sa cestujúci unavia alebo znudia z klasických dovoleniek, začnú hľadať autentický zážitok vo svojom cieľovom mieste, kde sa napríklad zamerajú na spoznávanie kultúry miestnych ľudí.

Nedávna štúdia odhalila, že 72% ľudí dáva prednosť utrácaniu peňazí za jedinečné zážitky ako za materiálne veci.

Jedným z najobľúbenejších zážitkov je ochutnávanie jedla. Gastro turistika umožňuje cestujúcim vychutnať si rôzne miestne kuchyne, naučiť sa ako pripraviť niektoré z receptov a ako v nich pracovať s tradíciami ľudí. Ďalším spôsobom, ako chcú zákazníci spoznať svoje ciele, je pobyt v miestnych rodinách a nie v hoteloch. To im dáva príležitosť ešte bližšie komunikovať s miestnymi obyvateľmi a vidieť ich spôsob života.

Zážitok zákazníka v tomto smere prispieva k ústnej reputácii a tá vedie k opakovaným rezerváciám.

Ekologické cestovanie

Ekologické cestovanie
Ekologické cestovanie | Zdroj: www.pexels.com

Trendy cestovného ruchu sú výrazne ovplyvnené obavami a zvyklosťami zákazníkov. Keď sa objavuje na trhu v cestovnom ruchu nová generácia, ideály, ktoré ovplyvňujú nákupné rozhodnutia tejto generácie, vytvárajú nové trendy v cestovnom ruchu. Ekologické cestovanie je jedným z nich. Ide napríklad o dostupnosť uhlíkových stôp pri rezervácii letu alebo možnosť prenajať si namiesto klasického vozidla elektrický pohon. Ďalšími príkladmi sú turistika s dobrovoľníckymi prvkami, napríklad práca v prírodnej rezervácii alebo ochrana prírody.

Zdravé a biopotraviny

Dovolenka odjakživa predstavuje pre ľudí šancu porušiť stravovacie návyky a dopriať si zakázané pochúťky. Dnešní cestovatelia vedia, že výživné stravovanie a dopyt po vynikajúcej a zdravej kuchyni vedie k novým trendom v cestovnom ruchu. Moderný turista chce vedieť, že jedlo, ktoré konzumuje, je rovnako zdravé ako chutné. Nechce sa už len zasýtiť a prijímať prázdne kalórie. Príchod biopotravín ovplyvňuje aj trendy v cestovnom ruchu, pričom viac reštaurácií a hotelov ponúka možnosti ekologického stravovania. Zastúpené sú aj ďalšie špeciálne diéty.

 

Miestna skúsenosť

Miestna skúsenosť
Miestna skúsenosť | Zdroj: www.pexels.com

Dnešní turisti nechcú byť izolovaní od miest, ktoré navštívia, ale vyhľadávajú spôsob pozorovania miestnej kultúry a chcú byť aspoň na chvíľu jej súčasťou. Od vychutnávania miestnej kuchyne až po oslavu miestnych festivalov a sviatkov. Ubytovatelia aj hotely preto starostlivo sledujú miestne zážitky. Príkladom miestneho zážitku je napríklad návšteva Japonska počas veľkého festivalu, požičanie formálneho japonského oblečenia, konzumácia japonských pochúťok a tradičné hry alebo kultúrne aktivity.

Sólo cestovanie

Sólo cestovanie
Sólo cestovanie. | www.pexels.com

Cestovanie vo voľnom čase bývalo spravidla rodinnou záležitosťou alebo niečím, na čo sa páry vždy spoločne tešili. Aj keď sa to stále u viacerých cestovateľov nezmenilo, čoraz viac ľudí sa rozhoduje užiť si sólo výlet. Dôvody sólo cestujúcich sú rôzne. Niektorí chcú jednoducho cestovať bez vyrušovania svojho spoločníka. Iní sú mladí a slobodní, ktorí hľadajú spoločenské aktivity alebo si chcú nájsť svojho partnera. Niektorí ovdovení seniori dokonca využívajú dlhodobé pobyty v hoteloch alebo okružné plavby ako luxusnú alternatívu ku klasickej starostlivosti o starších ľudí.  Niektorí cestujú sami kvôli svojmu osobnému rastu a hľadajú vo svojom sólovom dobrodružstve niečo hlbšie.

Wellness cestovanie

Sú to cestujúci, ktorí hľadajú obohacujúce skúsenosti s primárnym účelom dosiahnutia, podpory alebo udržania najlepšieho zdravia a pocitu pohody a rovnováhy v živote. Wellness cestovanie sa netýka iba letovísk a kúpeľov. Tento trend môže využiť takmer každá spoločnosť, ak začne ponúkať akékoľvek zábavné dobrodružstvo, ako napríklad prehliadku vrtuľníka či let paraglidingom.

 

Záver

Aj vám sa páči zlúčenie obchodných a voľnočasových ciest? Nové formy digitalizácie a umelej inteligencie? Zážitková turistika? Personalizácia výletov? Zameranie sa na udržateľný cestovný ruch? Transformačné či sólo cestovanie?

Všetky subjekty cestovného ruchu by si mali pripraviť plán, ako uspokojiť potreby svojich klientov a využiť tieto trendy. Môže to byť nevyhnutný základ, ktorý im pomôže odlíšiť sa od konkurencie pri hľadaní zotavenia sa z následkov pandémie.